Les Formaat

Arriveer aub 5 - 10 minuten voor de les. Dit zal u toelaten om een plaatsje te vinden. Ontspan, strek en adem diep en breng je gedachten tot rust. Het helpt ook met de harmonie van de les die essentieel is voor een optimale ervaring. De deur is opsloot gedaan voor de les gaat beginnen dus als je toch iets later aankomt zal je niet naar binnen kunnen.

 

Opening / Tuning - In

De cursus begint met een mantra om de cursus in te tunen met de gouden keten van leraars. Deze mantra heet de Adi Mantra.

Om jezelf te centreren, zingen we de Adi Mantra drie keer. "Adi" betekent de eerste of oer-. "Mantra" is de creatieve projectie van de geest door middel van geluid. Deze mantra is de eerste creatieve actie. Het centreerd je in je hogere zelf en herinnert je lagere geesten eraan dat het niet je ego is die Kundalini Yoga zal leren of lesgeven. Technisch gezien is het de koppelingsmantra voor de gouden keten. De gouden keten is de innerlijke vonk van Kundalini die wordt doorgegeven van persoon tot persoon, leraar aan student; guru aan leraar; kosmos aan guru. Door het zingen van dit, worden de je oefeningen en meditaties geleid door je hogere bewustzijn en alle leraren die je deze kans hebben gegeven. Het stelt je open en gevoelig voor de berichten van je lichaam, geest en intuïtie. De mantra zal je hoogste zelf oproepen (Ong Namo – Het oneindige is benoemt, Guru Dev Namo – de leraar binnenin – dat deel van mij, die me van de duisternis naar het licht zal begeleiden is benoemt).

  

 Het Tuning in process in Kundalini Yoga is eigenlijk een kriya. Het tuning in process is de eerste kriya die we doen. Het is niet gewoon de herhaling van een serie geluiden voor de lol. Tuning in opent alle lichaams-centra (chakras) door het zingen van de mantra “Ong Na Mo Guru Dev Namo”. Dit is relatief belangrijk, omdat in Kundalini Yoga alles draait om het verhogen van de energie in de wervelkolom. Als de centra niet open zijn dan kan de energie niet stijgen. De praktijk van tuning-in is zo perfect en zuiver, dat zelfs iemand met een verpest lichaam en zenuwstelsel, die nog nooit heeft gemediteerd en met alle centra voor 97% gesloten, de centra toch genoeg opent zodat de energie in het gewenste tempo omhoog kan rijzen.

 Na het tuning-in zingen we de “Mangala Charan” mantra drie keer:

  

 Dit is een mantra die de wolken van twijfel schoonveegt en opent ons voor leiding en bescherming. Het omringt ons magnetisch veld met een beschermende licht.

Opwarmen

Nu gaan we een aantal opwarmings-oefeningen doen. De hoofd kriya vergt een al opgewarmd en flexibel lichaam. De eerste 10 tot 15 minuted worden besteed aan warmup oefeningen.

Hoofd Kriya

Nu begint de hoofd kriya (een serie van Kundalini Yoga oefeningen). Elke oefening duurt meestal één to drie minuten. De kriya zal een onderdeel van de lichaam / geest / ziel verjongen. Het kan een bepaalde spiergroep, klieren, zenuwstelsel of je geest zijn. Aan het einde van de kriya zal je geconsolideerd zijn in een nieuwe en gezondere lichamelijke en geestelijke toestand.

Diepe Ontspanning

Na de hoofd kriya volgt een diepe ontspanning. In Kundalini Yoga is het net zo belangrijk om te ontspannen als het is om het lichaam te bewegen.Dit staat je lichaam toe om de posities die je zojuist hebt geoefend te integreren en zichzelf te genezen.

Meditatie

Dan volgt de meditatie. Uw lichaam zal getransformeerd worden als een gevolg van de kriya. Je geest en emoties zullen nu rustig en helder zijn die een duidelijke koers van je aandacht toestaat. Je zult je "stille geest" waarnemen en ontwikkelen, en je concentrerings-vermogen verbeteren.

Sluiting

Na het losdraaien van de spieren en het verhogen van je energie, zullen we dit gevoel van vitaliteit naar buiten projecteren door het afsluiten met het volgende lied:

May the Long time sun shine upon you

All love surround you

And the pure light light within you

Guide you way on.

Moge de zon je leven lang je warmen

Alle liefde je omringen

En het ware licht binnen in je

Je leiden op je weg.

 

Wat breng ik mee naar de cursus?

Het beste is om twee uur voor je begint met yoga, niet meer te eten. Het drinken van water is geen probleem – integendeel, om de reinigende processen die yoga brengt te ondersteunen, is het goed om voor, na en zelfs tijdens de les water te drinken.

 

Draag losse kleding of sportkleding. Het is het beste om yoga op blote voeten te beoefenen. Breng een yoga of oefen mat; kussen(s) om op te zitten (of om je knieën te ondersteunen) en een deken om je in te bedekken tijdens de diepe ontspanning. Het is het beste gebruik te maken van een mat of deken die van natuurlijke vezels is gemaakt. Het is ook een goed idee om een katoenen hoofdbedekking te dragen, zodat de energie die wordt opgewekt niet aan de bovenkant van het hoofd kan ontsnappen, maar dit is niet verplicht.

 

Voor meer informatie kunt u me een emailtje sturen naar This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.